1Kitap1Film: Fareler ve İnsanlar-John Steinbeck




Büyük buhran sonrası dönemin tablosunu çizen bir roman Fareler ve İnsanlar. Steinbeck'in oldukça kısa fakat insanı içine çeken, okunan satırların an be an hayal edilebildiği, okuyanda derin izler bırakan bir eser. Okurken bitmesini hiç istemedim. Kendimce bir son yazdım ve onu düşledim hep. Ama sanırım benim yazdığım son ile kitap bu kadar çarpıcı hale gelemezdi... Benim gibi aşırı duygusal insanlar nasıl roman yazar bilemiyorum. :)

Kitabın anlattıkları koşulsuzca bir insana bağlılık duymak, vefa duygusu, dostluk, kendinden çok onu düşünebilmek, iyilik, saflık, ben değil önce biz diyebilmek... Ne kadar güzel değil mi? Bir insanı kırmanın çok kolay olduğu bu dünyada en azından böyle dostlukların da olabileceğini bilmek iyi geliyor insana. Ayrıca yer yer değinilen ırkçılık meselesinden de bahsetmek istiyorum. Sırf zenci olduğu için aşağılanan ve yalnızlığa hapsedilen bir seyis ile de ırkçılığın insanlığa sığmayan şeylerden biri olduğunu bir kez daha anlıyoruz.

Kitap önerilerimi ve yorumlarımı yaparken özet vermeyi çok doğru bulmuyorum. Henüz okumamış olanların şevkini kıracağını düşünüyorum. O nedenle kitabın içeriğinden  kısaca bahsetmek istiyorum.

Kahramanlarımız Lennie ve George birbirine çok yakın iki arkadaş. Lennie zihinsel engelli, oldukça saf, iri yarı biriyken George zeki ve ufak tefek bir adam. Teyzesi Lennie'yi George'a emanet etmiştir. İkisi beraber çiftlikten çiftliğe giderek çalışmakta ve geçimlerini sürdürmektedir. Lennie, George'un sözünden çıkmamaktadır. Lennie yumuşak şeylere dokunmayı çok sever. Ve bir gün bu arzusu başlarına akıl almaz işler açacaktır. İşte kitabın ismi de buradan gelmektedir. Yumuşacık bir fareyi sevmektedir ve yumuşacık olan her şeyi böyle ilgiyle sever.

Arka Kapak:

Pulitzer ve Nobel Edebiyat Ödülü'nü kazanan John Steinbeck'in çağımızın toplumsal ve insani meselelerini ustalıkla resmettiği eserleri modern dünya edebiyatının başyapıtları arasında yer alır. Steinbeck romanlarında yalın ve keskin bir gerçeklik sunarken yine de her seferinde çarpıcı bir öykü ile çıkar okurunun karşısına. Tarihin bir kesitindeki dramı insani ayrıntıları kaçırmadan sergilerken, "tozpembe olmayan gerçekçi bir umudun" türküsünü dillendirir. Bu nedenle eserleri edebi değerleri kadar güncelliklerini de hiç yitirmemiştir. 

Fareler ve İnsanlar, birbirine zıt karakterdeki iki mevsimlik tarım işçisinin, zeki George Milton ve onun güçlü kuvvetli ama akli dengesi bozuk yoldaşı Lennie Small'un öyküsünü anlatır. Küçük bir toprak satın alıp insanca bir hayat yaşamanın hayalini kuran bu ikilinin öyküsünde dostluk ve dayanışma duygusu önemli bir yer tutar. Steinbeck insanın insanla ilişkisini anlatmakla kalmaz insanın doğayla ve toplumla kurduğu ilişkileri de konu eder bu destansı romanında. Kitabın ismine ilham veren Robert Burns şiirindeki gibi; "En iyi planları farelerin ve insanların / Sıkça ters gider..."

İşte en sevdiğim cümleler:

"İnsanın yüreğinin iyi olması için akla ihtiyacı yoktur.''


''-Niye giremiyorsun ki yatakhaneye?
-Zenciyim de ondan. Yatakhanede kağıt oynuyolar, ama ben zenci olduğum için onlarla oturup kağıt oynayamam. Kokuyormuşum ben, öyle diyorlar. Sana bir şey söyleyeyim mi, aslına bakarsan sizde bana kokuyorsunuz. ''

"İnsan yanında biri olmazsa delirir. Kim olduğu hiç önemli değildir, yeter ki yanında olsun."

''Biz onlara benzemeyiz. Niye mi? Çünkü, çünkü yanımda sen varsın, beni kollarsın, senin için de ben varım. Niyesi bu işte...''


İşte bu da kitaptan uyarlanan filminin kapağı. Uyarlama filmler, kitaplar kadar etkilemez beni ama bu filme bayıldım! Resmen okuduklarımı tekrar yaşadım. Oyunculuklar müthişti. Lennie karakterini canlandıran John Malkovich bir efsaneydi. 


Mutlaka okuyun ve izleyin diyor ve yorumlarınızı bekliyorum. 



Hiç yorum yok

Bu Blogda Ara

BUMERANG

Bumerang - Yazarkafe

BLOG SÖZLÜK

blog sözlük
Blogger tarafından desteklenmektedir.