Ferdi ve Şürekâsı-Halid Ziya Uşaklıgil


Merhaba

Bu aralar Türk Edebiyatından seçme eserler okuyor ve çok keyif alıyorum. Halide Edip'ten sonra Halid Ziya'nın kaleminden bir eser okumak istedim. Servet-i Fünun Edebiyatına da ışık tutmuş oldum böylece.

Şüreka ortaklar demek. Ferdi Bey ve ortaklarının ticaret evi anlatılıyor. Babadan kalma zenginliğiyle Ferdi Bey, her şeyi satın alabileceği zannına sahip, ukala bir insandır. Hayatta sahip olduğu iki sıfat vardır. Biri zengin oluşu diğeri de baba olması. Tüm bu zenginliği kızı Hacer'e kalacaktır ve Hacer için hep en iyiyi düşler.

Hacer sarışın, mavi gözlü, güzel bir kızdır. Çocukluğundan beri ticaretevinden çıkmaz. Burayı adeta bir oyun yeri edinmiştir. Burada çalışan İsmail Tayfur adındaki genç adamsa Hacer için ulaşılması güç bir hayal gibidir. Genç kızlığa adım attığı günlerde ona olan sevgisinin büyük bir aşka dönüştüğünü hissedecektir. Tek hayali bu fakir adamla evlenebilmektir.

İsmail Tayfur babası vefat edince okuyamamış, babasının sürdürdüğü muhasebe işiyle hayatını idame ettirmeye devam etmiştir. Annesi ve öksüz-yetim bir kız olan Saniha'ya bakmaktadır. Saniha da önemli karakterlerden biridir tabii ki. İsmail Tayfur'u seven bu genç kızın aşkı karşılıklıdır ve onunla evlenmeyi düşleyenlerden biri de odur. 

Ferdi Bey, kızını iş bilir, yetenekli bir genç olan İsmail Tayfur ile evlendirmek için elinden geleni yapacaktır. Bu fakir genç, İsmail Tayfur ne yapacaktır? Bu zenginliği elinin tersiyle iterek sevdiğine mi koşacaktır yoksa Hacer'e mi? Orası da kitapta saklı kalsın. 😊

Yine hüzünlü bir hikaye... Hayal ettiğim gibi bitmedi tabii ama dönemin eserleri bende hep böylesi bir etki yaratıyor. Artık alıştım. İnsanoğlunun ruh hallerini analiz etmek için güzel bir eser bence.

Dili, akıcılığı, merak uyandırması, döneme has hikayesi... Uşaklıgil okumak gerçekten güzeldi. 

Gençlik, bir bahar göğü gibi saf, aydınlık ve parlaktır. Ama ansızın bir ters rüzgar eser, önünde bulutlar, fırtınalar yığılarak o parlak göğü karanlıklara boğar. İsmail Tayfur'un gençlik göğü, böyle bir rüzgara rastlamıştı, yalnız bulutların arasından parlak bir nokta, bir umut güneşi hafif hafif parıldıyor, genç adama umutsuzluğunun karanlığı arasında tasalı tasalı gülümsüyordu.


İnsan düşkünlüğünün de, mutluluğunun da yaratıcısıdır.

Keyifli Okumalar...



















10 yorum:

  1. Umarım o dönemin Araba Sevdası kitabı kadar komik ve etkileyicidir :)

    YanıtlaSil
  2. O dönem kitaplarını bende seviyorum. Hikayesi güzel. Kitabı ilk defa duydum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herkesin seveceğini sanmıyorum ama dönem hikayelerini beğeniyorsanız kesinlikle tavsiyelerim arasında.

      Sil
  3. Henüz okumadığım, ancak okuyacağım kitaplar arasında. Kitap tanıtım yazınız önden benim için faydalı oldu. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  4. Halid Ziya Uşaklıgil diyince aklıma hep Aşk-ı Memnu geliyor. Kitabı okuyanlar çekilen diziyle çok farklı olduğunu bilir. Bu kitabını duymamıştım. Muhtemelen e- kitap şeklinde bulamayacağım ama ileride basılı kitabını alabilmek ümidiyle şimdiden okuma listeme attım. Yazı için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aşk-ı Memnu bir klasiktir. Ama bu kitabı da gerçekten güzeldi. Ben de teşekkür ediyorum :)

      Sil
  5. İsmail Tayfur yetim kız Saniha'ya aşıksa işi zor demektir..Hacer bunun peşini bırakmaz herhalde..😁 Emeğinize sağlık..🙂

    YanıtlaSil

Bu Blogda Ara

BUMERANG

Bumerang - Yazarkafe

BLOG SÖZLÜK

blog sözlük
Blogger tarafından desteklenmektedir.