Refet-Fatma Aliye



Fatma Aliye'yi tanıyor muyuz?

Kendisi ilk Türk kadın romancımız...

Ahmet Cevdet Paşa'nın kızı...


İş Bankası Yayınları kitabevini gezerken kitap kapağından bu bilgiyi öğrenince hemen satın aldım. İş Bankası yayınlarının kitapları genellikle uygun fiyatlı oluyor. İncelemenizi tavsiye ederim.

Kitabın arka kapağında şöyle yazıyor:

Türkçenin ilk kadın romancısı Fatma Aliye'nin kaleminden çocukluktan genç kadınlığa, elindeki tek sermayesi aklı olan yoksul bir kızın öğretmen okulundan mezun olarak tek başına ayakları üzerinde durma hikayesini okuruz. Refet farklı kadınlıkları, sınıflar arası kadın dayanışması ve kadınların gündelik yaşamlarını oldukça yalın bir biçimde anlatır.

Ben Refet'i gerçekten çok sevdim. Fatma Aliye'nin kalemini de beğendim. Türk edebiyatı klasiklerini okumak bir başka lezzet veriyor insana. Dönemin Türkçesine ve yaşantısına ışık tutuyor. Türkçemizin en güzel hallerini bizlerle tanıştırıyor. Bu eserde de dipnotlarla kelimelerin anlamları verilmiş, böylece kelime bilginize yenileri ekleniyor. 

Refet'in hikayesi gerçekten acıklı. Dönemin birçok romanı ve hikayesi gibi... Küçük yaşta babasını kaybetmiş, annesiyle bir başına kalmış, zengin aile fertlerinden en ufak bir yardım göremeyen fakat azimli ve çalışkan bir kızın hikayesi aslında... O dönemde ve şimdi de böyle hikayelerin olduğunu bilmek insanın yüreğine dokunuyor...

Aslında döneminin sınırlarını aşan bir kitap Refet...

Bir kadının nasıl ayakları üzerinde durabileceğini oldukça gerçekli bir dille kaleme almış Yazar. O dönem için ses getirici olmalı... Malum sene 1897... Aynı zamanda Refet, Türk edebiyatının çalışıp ayakları üzerinde duran ilk kadın karakterlerini anlatıyormuş. Kitapta yalnızca Refet ve Refet gibileri değil çok daha farklı kadınları tanıyacak, edep ve adabın çok başka bir husus olduğunu iliklerinize kadar hissedeceksiniz...

Okuyalı bayağı oldu. Sıcağı sıcağına yorumlarımı girememe rağmen tesiri hala üzerimdeymiş. Yazarken farkettim.

 Ve belki yazının sonuna gelene dek aranızdan bazıları onu tanıdı. 50 TL lik banknotun üzerindeki resim Fatma Aliye'nin ta kendisi. İlklerimize, kadın yazarlarımıza bir şans vermek isterseniz mutlaka okuyunuz.

Sevgiler...






11 yorum:

  1. Refet, benim de şubat ayında okuduğum ve çok etkilendiğim bir kitaptı.

    YanıtlaSil
  2. bu paylaşımdan sonra okumayı düşünüyorum. Gayet güzel bir öneri olmuş elinize sağlık

    YanıtlaSil
  3. Merhaba;
    Blog adresime askerde olduğum sebepten dolayı giremiyordum. Askerden geldim ve bloğu düzene koydum. Ziyaretinizi ve takibinizi beklerim. Konuyla alakalı değil ama kusuruma bakmayın. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş geldiniz. Blogunuza uğrayacağım.

      Sil
    2. Hoşbulduk sabırsızlıkla bekliyorum :)

      Sil
  4. duydum ama okumadım ama tımıms okuycem :)

    YanıtlaSil
  5. ay son yazın önemli ama açılmadı yaaa :)

    YanıtlaSil

Bu Blogda Ara

BUMERANG

Bumerang - Yazarkafe

BLOG SÖZLÜK

blog sözlük
Blogger tarafından desteklenmektedir.