Cengiz Han'a Küsen Bulut- Cengiz Aytmatov

Cengiz Aytmatov, çok değer verdiğim yazarlar arasındadır. Daha ilkokul yıllarında bile o küçücük sınıf kütüphanemizde kitaplarının olduğunu hatırlıyorum. Elbette bazılarını okudum. Okumadıklarımla devam o halde!

Bu kısacık romanın iki ana kahramanı var. Biri Abutalip Kuttubayev adında savaşta esir düşmüş, kurtulmuş ve memleketinde düşüncelerinden dolayı mahrum edilmiş bir öğretmen. Diğer kahramanımız Tansıkbayev ise Stalin yanlısı, makam düşkünü bir sorgu yargıcı. 

İşlemediği bir suçtan dolayı yargılanıyor Kuttubayev. Elbette inkâr ediyor. Çünkü suçlu değil! diyorum fakat ''inkâr'' kelimesi sizce de mantıksız değil mi? Suçlu olmayan biri neyi inkâr edebilecek ki? Bu ironi karşısında yargıç olan karakterimiz (bu sefer kahraman demeye dilim varmadı.) bu suçlama sonucunda rütbesinin artacağını düşünüyor. Sırf bu cümleden bile kitabın toplumsal içeriğini anlamak mümkün sanıyorum. O zamanlar ülke komünizmle yönetilmektedir ve Stalin ilkeleri uygulanmaktadır. Buna karşı duran en ufak şey dahi sorgulanmakta ve insanlara zorla itiraf ettirilmektedir. 

Kuttubayev'in yazmış olduğu bir öykü vardır. Bu öykü Tansıkbayev tarafından incelenir ve Tansıkbayev bu öyküde devlete karşı düşünceler olduğunu sezer. Artık suçlu olduğuna tamamen emindir. İşte bu öykünün adı kitabımıza adını veren ''Cengiz Han'a Küsen Bulut''tur. Bu öykü kendi içinde başlı başına bir roman olabilirmiş. Kuttubayev'in hikâyesiyle birleşince ise tam bir efsane olmuş. 

Peki öykü neler anlatmaktadır? Kuttubayev'e neler olacaktır? İşte bu ikinci soruyu sorunca ben duygulandım. Eminim siz de çok duygulanacaksınız. Bir şans olsa. Eşinizi, çocuklarınızı yani tüm sevdiklerinizi son kez görme şansı ve bu şanstan mahrum olup olmadığınızı bilemeseniz. Ne yapardınız? Acaba kahramanımız ne yaptı? Görebildi mi sevdiklerini? Yoksa hüsrana mı uğradı? Cevabı kitapta saklı...

 Ben bu kısacık kitabı o kadar çok sevdim ki. Sizlere de tavsiye ediyorum. Cengiz Aytmatov okumamak büyük bir kayıp değil mi zaten? Her kitabı ayrı güzel ayrı anlamlı. Bence mahrum kalmayalım. Ne dersiniz?

Keyifli Okumalar...





8 yorum:

  1. duygulu ve güzel bir kitaba benziyor .anlatımında çok güzel emeğine sağlık aklımda bulunsun teşekkürler sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah okusun. Gerçekten harika. Sevgiler...

      Sil
  2. Başlıkta "bulur" yazılmış. Uyarmak istedim. Cengiz AYTMATOV muhakkak okunmalı bu arada.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim efendim. :) Bazen insanın gözünden kaçabiliyor.

      Sil
  3. Cengiz Aymatov'u okumadım daha önce ama o kadar güzel anlatmışsınız ki inanın hemen şimdi gidip alıp okumak istedim. En kısa zamanda da hemen alıp okuyacağım. Çok güzel, çok beğendim paylaşım için teşekkür ederim. Sevgilerimle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beyaz Gemi ve Gün Olur Asra Bedel kitaplarını da öneririm. :) Sevgiler.

      Sil
  4. keyifle okudum, benim de çoks sevdiğim bir yazar kendisi.takipteyim. kendi edebiyat bloguma da beklerim.(www.dandikyazar.blogspot.com)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim efendim. Blogunuzu hemen inceleyeceğim. :)

      Sil

Bu Blogda Ara

BUMERANG

Bumerang - Yazarkafe

BLOG SÖZLÜK

blog sözlük
Blogger tarafından desteklenmektedir.